FAQ Kinderopvang
Hier vind je de meestgestelde vragen over kinderopvang bij Xpect013.
Aanmelden
Hoe meld ik mijn kind aan bij de kinderopvang?
Aanmelden voor kinderopvang kan via ons aanmeldformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw wensen en de mogelijkheden te bespreken. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan telefonisch contact op met onze afdeling Planning via 013-4648233.
Hoe kies ik een kinderdagverblijf?
Er is veel keuze als het om kinderopvang in Tilburg gaat. Dit betekent dat er altijd een plek is die bij jullie past! Op onze website vind je tips waar je op kunt letten bij het kiezen van een kinderdagverblijf. Vind je het bijvoorbeeld belangrijk dat je kind alvast naar een kinderdagverblijf gaat wat onder één dak zit met school of lijkt een boerderij kinderopvanglocatie je wel wat? Tijdens een rondleiding kom je er vaak al snel echter welke plek bij jullie past. Kom je er echt niet uit? Vraag dan onze afdeling Planning om advies via 013-4648233.
Wanneer kan ik mijn kind aanmelden voor het kinderdagverblijf?
Het is verstandig om je zo snel mogelijk, nadat je zwangerschap bekend is, aan te melden bij onze kinderopvangorganisatie. Aanmelden voor kinderopvang kan via ons aanmeldformulier. Is je kind al geboren en weet je dat je (pas) over een tijdje graag gebruik wilt maken van kinderopvang? Ook dan is het verstandig om je zo snel mogelijk aan te melden.
Wanneer kan ik mijn kind aanmelden voor peuteropvang?
Peuteropvang is voor kinderen van 2-4 jaar. Peuters kunnen worden aangemeld vanaf het moment dat zij 1,5 jaar oud zijn. Aanmelden voor peuteropvang kan via ons aanmeldformulier.
Wanneer kan ik mijn kind aanmelden voor buitenschoolse opvang?
Voor de BSO raden wij aan om je kind vanaf 3 jaar aan te melden. De keuze voor een BSO is in veel gevallen gekoppeld aan de keuze van de basisschool. Op de website van de gekozen basisschool vind je vaak terug met welke BSO’s wordt samengewerkt. Aanmelden voor buitenschoolse opvang kan via ons aanmeldformulier.
Moet ik mijn kind nog aanmelden voor de bso als ik al gebruik maak van kinderdagopvang?
Ja. Omdat niet iedereen gebruik wil maken van de bso, is het belangrijk dat je je kind hier apart voor aanmeldt. Als je kind al naar één van onze kinderdagverblijven of peuteropvanglocaties gaat, kun je contact opnemen met de planner of de directeur van de betreffende locatie om je kind aan te melden voor de bso. We raden aan om je kind vanaf 3 jaar aan te melden.
Nieuwe ouders kunnen zich aanmelden voor de bso via ons aanmeldformulier.
Is er een wachtlijst?
Voor veel kinderopvanglocaties hebben we een wachtlijst.
Heb je jouw kind aangemeld voor een kinderdagverblijf? Dan ontvang je 6 maanden voor de gewenste startdatum een bericht vanuit de planner over de mogelijkheden op de betreffende locatie. Wanneer je je kind hebt ingeschreven voor een BSO, geeft de planner 6-9 maanden van tevoren een eerste indicatie over de mogelijkheden.
Of er plek is, is niet alleen afhankelijk van hoe lang je kind op de wachtlijst staat, maar ook van de leeftijd, de gewenste dagen, de startdatum en de groepsindeling. We kunnen daarom niet aangeven op welke plaats je kind op de wachtlijst staat. Helaas betekent het feit dat je op de wachtlijst staat dus niet dat er definitief een plekje vrij komt op het door jou gewenste moment, ook niet als je je kind al heel vroeg hebt aangemeld.
Mag ik ook eerst komen kijken op een locatie?
Dat kan zeker, je bent van harte welkom! Je kunt op de locatie van jouw voorkeur een rondleiding aanvragen. De locatie neemt zo snel mogelijk contact met je op om een afspraak te maken.
Mag mijn kind eerst komen wennen op het kinderdagverblijf?
Enkele weken voor de start op de kinderopvang neemt een pedagogisch professional contact met je op om een intakegesprek te plannen. Tijdens het intakegesprek bij het kinderdagverblijf wordt er een wenmoment afgesproken. Dit is voor de officiële startdatum. Lees meer over het wennen op de kinderopvang.
Mag mijn kind eerst komen wennen op de peuteropvang?
Enkele weken voor de start op de peuteropvang neemt een pedagogisch professional contact met je op om een intakegesprek te plannen. Voor de peuteropvang geldt dat er alleen een intakegesprek plaatsvindt en géén wenmoment.
Mag mijn kind eerst komen wennen op de bso?
Enkele weken voor de start op de bso neemt een pedagogisch professional contact met je op om een intakegesprek te plannen. Voor de bso geldt dat er alleen een intakegesprek plaatsvindt en géén wenmoment.
Welke soorten bso's zijn er?
Naast de reguliere BSO in of dichtbij de basisschool, zijn er bij Xpect013 ook thema BSO’s. Deze BSO’s besteden meer aandacht aan een specifiek thema, zoals sport, cultuur of natuur. Het advies is om je kind voor deze BSO's in te schrijven vanaf 6 jaar.
De thema bso's van Xpect013 zijn Sport BSO T-Kwadraat, Sport BSO Pellikaan, Urban BSO Spoorpark (vanaf 8 jaar), Outdoor BSO Warande, Cultuur BSO Monopole, Boerderij Kinderopvang Kievit en Boerderij Kinderopvang Reeshoeve.
Wat is een VVE-indicatie voor de peuteropvang?
Peuters die mogelijk een risico lopen op een (taal) achterstand, krijgen vanuit het consultatiebureau een VVE-indicatie. Het betekent dat jouw kind één extra ochtend gebruik mag maken van de peuteropvang, naast de minimaal twee dagdelen peuteropvang die er al zijn. Dit VVE dagdeel wordt betaald door de gemeente. Het maakt hierbij niet uit of je wel of niet werkt als ouder. Lees meer over peuteropvang in Tilburg.
Contract en planning
Kan ik mijn overeenkomst nog annuleren?
De getekende overeenkomst kan tot 1 maand voor de startdatum kosteloos worden geannuleerd. Om de overeenkomst te annuleren stuur je een mail naar de planner of de directeur van de betreffende locatie.
Hoe kan ik mijn overeenkomst beëindigen en wat is de opzegtermijn?
De overeenkomst beëindigen of opzeggen kan door een e-mail te sturen naar de planner van de betreffende locatie. De opzegtermijn is 1 maand en opzeggen kan iedere dag van de maand.
Kan ik mijn overeenkomst tijdelijk stopzetten?
In verband met de vele aanvragen en wachtlijsten is het niet mogelijk om een overeenkomst tijdelijk stop te zetten of te pauzeren.
Wij maken gebruik van kinderopvang, maar gaan scheiden. Wat moet ik doen?
Neem contact op met je planner, die helpt jullie graag verder.
Kan mijn kind op een studiedag naar de bso?
Iedere school heeft meerdere studiedagen per jaar. De bso is geopend op de studiedagen die aan het begin van het schooljaar bekend zijn. Valt de studiedag op een dag dat je kind normaal gesproken gebruikmaakt van de bso, dan zijn er geen extra kosten aan verbonden en is je kind van harte welkom om lekker te komen spelen! Valt een studiedag op een dag dat je kind normaal gesproken niet naar de bso gaat, dan kan je kind tegen betaling een extra dag komen (mits er plek is).
Zijn jullie geopend op nationale feestdagen?
Op nationale feestdagen zijn al onze locaties gesloten.
Mag ik een dag ruilen?
Ruilen is een service die wij aanbieden, als daar mogelijkheden voor zijn in de planning. Ruilen is alleen mogelijk zolang de bezetting van zowel de kinderen als de pedagogisch professionals op de locatie het toelaat. Daarnaast moet de ruildag vallen op een dag die valt binnen de looptijd van de overeenkomst. Vanuit de locatie is er geen verplichting om ruilen mogelijk te maken. De termijn voor incidenteel ruilen van een opvangdag(en) is 4 weken vóór tot uiterlijk 4 weken na de gemiste dag(en), onafhankelijk van het kalenderjaar.
De voorwaarden voor ruilen zijn ook terug te lezen in de ‘aanvullende voorwaarden en nadere uitleg’ op de website van de betreffende locatie.
Hoe kan ik een ruildag aanvragen?
Een ruiling of ruildag kun je aanvragen via het ouderportaal of de ouderapp. Het is belangrijk om eerst de dag waarop je kind niet komt, af te melden. Daarna kun je een dag aanvragen en de gemiste uren van de eerder afgemelde dag selecteren. De directeur van de locatie laat weten of de aanvraag wordt goedgekeurd, afgewezen of op de wachtlijst is gezet.
Opvangdagen die niet binnen de termijn zoals genoemd zijn geruild, vervallen. Je krijgt geen geld terug voor niet gebruikte opvangdagen. Opvangdagen die vallen op een nationale feestdag, kunnen niet worden geruild. Het is ook niet mogelijk deze financieel te compenseren, omdat hier rekening mee is gehouden in de vaststelling van het tarief.
Als er geen dag wordt afgemeld of als de dag buiten de ruiltermijn valt, dan kan de dag tegen extra kosten worden afgenomen. De eerste 2 dagdelen die je extra aanvraagt worden niet in rekening gebracht, dit zijn service dagdelen. Het beoordelen en verwerken van de aanvragen voor extra dagen wordt gedaan door de locatie zelf.
Kan ik een extra opvangmoment aanvragen?
Dat is mogelijk. De eerste 2 dagdelen die je extra aanvraagt zijn servicedagdelen en worden niet in rekening gebracht. De servicedagdelen kun je selecteren via de ouderapp bij de aanvraag van je extra dag. Het beoordelen en verwerken van de aanvragen voor extra dagen wordt gedaan door de locatie zelf.
Financieel
Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?
Je hebt recht op kinderopvangtoeslag als jij (en je partner) werken of een traject naar werk, opleiding of een inburgeringscursus volgen. Op de website van de Belastingdienst vind je meer informatie over de voorwaarden.
Voor de aanvraag van kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst, heb je de volgende gegevens uit de overeenkomst nodig: uurtarief, gemiddeld aantal uren per maand en het LRK-nummer van de locatie.
Heb je geen recht op kinderopvangtoeslag, maar wil je wel gebruikmaken van peuteropvang? Neem dan contact op met de planner van de betreffende locatie. Er is momenteel een proef met gratis peuteropvang in Tilburg, meer informatie vind je op onze website.
Kan ik de kinderopvangtoeslag direct over laten maken naar Xpect013?
Dit is helaas niet mogelijk. Als ouder ontvang je zelf de kinderopvangtoeslag.
Heb ik bij peuteropvang recht op kinderopvangtoeslag?
Dat is afhankelijk van of beide ouders werken en/of een opleiding volgen of niet. Als één ouder niet werkt of onderwijs volgt aan een erkende opleiding, hebben jullie geen recht op kinderopvangtoeslag. Wel heeft elke Tilburgse ouder van een peuter van 2-4 jaar recht op subsidie voor peuteropvang. Je mag de definitieve inkomensverklaring (IB60) van beide ouders bij ons aanleveren, zodat wij kunnen bepalen in welke inkomenstabel je valt voor de eigen bijdrage. Er is subsidie beschikbaar voor 2 dagdelen per week.
Indien beide ouders werken of een erkende opleiding volgen, hebben jullie recht op kinderopvangtoeslag. Deze vraag je zelf aan bij de Belastingdienst: www.toeslagen.nl
Heb je geen recht op kinderopvangtoeslag, maar wil je wel gebruik maken van de peuteropvang? Neem dan contact op met de planner van de betreffende locatie.
Wat is het maximum uurtarief?
Voor de berekening van de kinderopvangtoeslag gaat de Belastingdienst uit van een maximum uurtarief per type opvang. Is het uurtarief van de gekozen opvang hoger dan het maximum uurtarief wat de Belastingdienst? Dan zijn de kosten boven het maximum uurtarief voor rekening van de ouder. Het maximum uurtarief per type opvang is terug te vinden op de website van de Belastingdienst.
Kan ik een netto berekening maken?
Een netto berekening voor de jou gewenste opvang kun je maken via onze Rekentool of via de website van de Belastingdienst. Zo zie je direct wat je in jouw persoonlijke situatie maandelijks betaalt aan kinderopvang.
Hoeveel kost kinderopvang per maand?
Meer informatie over de kosten van kinderopvang vind je hier. Wat jij maandelijks betaalt is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Je kunt heel eenvoudig een berekening maken via onze Rekentool of via de website van de Belastingdienst. Zo weet je precies hoeveel kinderopvang in jouw situatie maandelijks kost.
Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?
Om je rekeningnummer te wijzigen, neem je contact op met de planner van jouw locatie. De planner zal een nieuwe SEPA machtiging sturen ter ondertekening voor het wijzigen van het rekeningnummer.
Wanneer wordt er gefactureerd en geïncasseerd?
We factureren rond de 11e van de maand voor de maand erop. De automatische incasso volgt altijd 14 dagen na de facturatiedatum.
Voorbeeld: op 11 januari ontvang je een factuur voor de opvang in februari. Op 25 januari wordt het factuurbedrag automatisch afgeschreven van je rekening.
De Belastingdienst betaalt de kinderopvangtoeslag rond de 20e van de maand.
Waarom krijg ik in de vakantie ook een factuur als ik een overeenkomst heb voor 40 weken opvang?
Het jaarbedrag wordt gedeeld door 12 maanden, zodat je maandelijks hetzelfde bedrag betaalt, ongeacht of er wel of geen vakantie in de maand valt. De toeslag vanuit de overheid ontvang je ook verspreid over 12 maanden en is maandelijks gelijk.
Worden niet gebruikte opvangdagen gecompenseerd?
Opvangdagen die niet binnen de termijn van 4 weken vooraf of 4 weken na de gemiste dag zijn geruild, komen te vervallen. Niet gebruikte opvangdagen worden niet financieel gecompenseerd.
Ik ben werkloos geworden, wat moet ik doen?
Je hebt nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag als je niet meer werkt. De drie maanden gaan in vanaf de dag nadat je gestopt bent met werken. Geef wel zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst dat je niet meer werkt. Voor meer informatie verwijzen we je naar de website van de Belastingdienst.
Waar kan ik terecht met een vraag over betalingen?
Voor vragen over betalingen of betalingsregelingen kun je contact opnemen met de afdeling debiteurenbeheer van Xpect013. De afdeling is bereikbaar via [email protected] of 013-4648232 (tot 12.00 uur).
Ouderapp
Wat vind ik in de ouderapp?
Voor alle ouders die gebruikmaken van onze kinderopvang is er een ouderapp beschikbaar. De ouderapp heb je altijd en overal makkelijk bij de hand via je mobiele telefoon. Via de ouderapp kun je foto’s bekijken, je geplande dagen zien en heb je toegang tot verschillende documenten zoals je overeenkomst.
Wat kan ik met het ouderportaal en de ouderapp?
Het ouderportaal en de ouderapp zijn ontwikkeld om informatie te delen over de opvang van je kind(eren). Via het ouderportaal en de ouderapp kun je:
- Het opvangrooster van je kind inzien
- Extra opvang aanvragen of aanvragen wijzigen
- De activiteiten van je kind zien (logboek)
- Berichten sturen aan de pedagogisch professionals van de kinderopvang
- Foto’s van je kind zien
- Een wijziging in je gegevens doorgeven
- Documenten inzien en downloaden
Hoe kan ik de ouderapp downloaden?
Je kunt de ouderapp downloaden via onderstaande links:
Download de Kidsadmin Ouderapp in de Google Play Store (Android).
Download de Kidsadmin Ouderapp in de App Store (iOS/Apple).
Waar vind ik de inloggegevens voor het ouderportaal en de ouderapp?
Wanneer je kind start op een van onze kinderopvanglocaties, wordt er automatisch een account voor je aangemaakt. Je inlognaam is het bij ons bekende e-mailadres en het wachtwoord kun je zelf instellen. De pincode voor de app is 1443.
Waar vind ik documenten in de ouderapp?
Contracten, jaarbegrotingen, jaaropgaven en facturen kun je terugvinden in je account in de ouderapp.
Hoe kan ik een ruildag aanvragen?
Een ruiling of ruildag kun je aanvragen via het ouderportaal of de ouderapp. Het is belangrijk om eerst de dag waarop je kind niet komt, af te melden. Daarna kun je een dag aanvragen en de gemiste uren van de eerder afgemelde dag selecteren. De directeur van de locatie laat weten of de aanvraag wordt goedgekeurd, afgewezen of op de wachtlijst is gezet.
Opvangdagen die niet binnen de termijn zoals genoemd zijn geruild, vervallen. Je krijgt geen geld terug voor niet gebruikte opvangdagen. Opvangdagen die vallen op een nationale feestdag, kunnen niet worden geruild. Het is ook niet mogelijk deze financieel te compenseren, omdat hier rekening mee is gehouden in de vaststelling van het tarief.
Als er geen dag wordt afgemeld of als de dag buiten de ruiltermijn valt, dan kan de dag tegen extra kosten worden afgenomen. De eerste 2 dagdelen die je extra aanvraagt worden niet in rekening gebracht, dit zijn service dagdelen. Het beoordelen en verwerken van de aanvragen voor extra dagen wordt gedaan door de locatie zelf.