Rekenen

Doorgaande rekenlijn
Voor groep 1-2 hebben we een eigen rekenleerlijn ontwikkeld, met activiteiten die aansluiten bij de doelen en waarmee kinderen spelenderwijs aan de slag gaan. Voorbeelden hiervan zijn spullen van groot naar klein leggen, het aantal sprongen maken dat je met een dobbelsteen gooit, het juiste aantal paprika's in een pan doen, of het tekenen van cijfers op elkaars rug.
In de groepen 3 tot en met 8 gebruiken we PlusPunt 4 voor de doorgaande leerlijn.

Het belangrijkste is echter dat we:
- door de hele school dezelfde rekentaal gebruiken;
- bij onze lessen altijd starten met krachtige instructies;
- kinderen geleidelijk aan helpen het écht te doen;
- dankzij verschillende didactische modellen steeds bewuste keuzes maken, bijvoorbeeld over het niveau en wat de kinderen nodig hebben qua aanbod.
Dankzij deze aanpak zijn we in staat ‘flexibele differentiatie’ toe te passen. We kijken kritisch naar de doelen en het kind, en gebruiken bijvoorbeeld schaduwtoetsen en de verwerking in de klas om te signaleren wie er extra instructie kan gebruiken of wie er juist sneller door de leerstof heen kan.
Aan de hand van een grondige analyse passen we ons handelen weer aan, op basis van wat het kind, de klas en/of de leerkracht nodig heeft om tot een passende ontwikkeling te komen.
