Ons onderwijs
Het Primary Years Programme op Klinkers
We zijn trots te kunnen vertellen dat wij vanaf augustus 2024 officieel IB World School* zijn! Dat betekent dat wij voldoen aan de kwaliteitscriteria die het International Baccalaureate (IB) aan ons stelt. Oftewel een wereldschool volgens de principes van het Primary Years Programme van het IB. Een gedegen en bewezen onderwijsconcept dat al bestaat sinds de jaren 50.
Mijn Rapportfolio
Mijn Rapportfolio is een combinatie van een digitaal rapport en een digitaal portfolio. Momenteel wordt MijnRapportfolio samen met Klinkers ingericht zodat de inhoud aansluit op de wensen en behoeften van onze school.
Binnen MijnRapportfolio volgen wij de ontwikkeling van jouw kind. Ieder kind heeft passend bij zijn/haar leeftijd een eigen stem in het bepalen van doelen en het verzamelen van bewijsmateriaal rondom zijn ontwikkeling.
Sociale veiligheid
Kanjertraining
De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Op Klinkers werken we al jaren middels de Kanjertraining omdat we het belangrijk vinden dat kinderen vanaf jonge leeftijd inzicht krijgen in hun eigen gedrag en de invloed hiervan op anderen. Doordat we dezelfde (Kanjer-)taal spreken met leerkrachten, leerlingen en ouders lukt het ons om een prettige leer- en leefgemeenschap te vormen.
De Kanjertraining heeft zich uiteindelijk ontwikkeld tot een training met een heldere aanpak die zeer goed aansluit bij de doelstellingen van het onderwijs en de belevingswereld van het kind. Daarnaast blijkt dat de Kanjertraining algemene opvoedingsnormen ondersteunt. De uitgangspunten van de Kanjertraining worden gewaardeerd door ouders.
Dramataal
Dramataal richt zich op meer begrip, verbinding en plezier tussen leerlingen en leerling/leerkracht. In de Dramataallessen, die gegeven worden in groep 7/8, staan veiligheid, autonomie en openheid centraal, zodat leerlingen elkaar en hun leerkracht echt zullen gaan zien. Mensen die zich veilig, gezien en blij voelen, zullen meer uit zichzelf kunnen en willen halen. Hierdoor worden er betere resultaten behaald; naast cognitieve winst en een stijgend welbevinden zal er dus ook een stevige groei zijn op sociaal-emotioneel gebied. Ouders zijn onmisbaar voor deze groei. Zij krijgen door de ouderbijeenkomst meer verbinding met en begrip voor hun kind.
De Dramataallessen sluiten naadloos aan op de inhoud van de Kanjertraining. Daarnaast dragen beide methodieken actief bij aan de ontwikkeling en bewustwording van de karakterkenmerken zoals omschreven in het Learner Profile.
Het Primary Years Programme op Klinkers
We zijn trots te kunnen vertellen dat wij vanaf augustus 2024 officieel IB World School* zijn! Dat betekent dat wij voldoen aan de kwaliteitscriteria die het International Baccalaureate (IB) aan ons stelt. Oftewel een wereldschool volgens de principes van het Primary Years Programme van het IB. Een gedegen en bewezen onderwijsconcept dat al bestaat sinds de jaren 50.
Mijn Rapportfolio
Mijn Rapportfolio is een combinatie van een digitaal rapport en een digitaal portfolio. Momenteel wordt MijnRapportfolio samen met Klinkers ingericht zodat de inhoud aansluit op de wensen en behoeften van onze school.
Binnen MijnRapportfolio volgen wij de ontwikkeling van jouw kind. Ieder kind heeft passend bij zijn/haar leeftijd een eigen stem in het bepalen van doelen en het verzamelen van bewijsmateriaal rondom zijn ontwikkeling.
Sociale veiligheid
Kanjertraining
De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Op Klinkers werken we al jaren middels de Kanjertraining omdat we het belangrijk vinden dat kinderen vanaf jonge leeftijd inzicht krijgen in hun eigen gedrag en de invloed hiervan op anderen. Doordat we dezelfde (Kanjer-)taal spreken met leerkrachten, leerlingen en ouders lukt het ons om een prettige leer- en leefgemeenschap te vormen.
De Kanjertraining heeft zich uiteindelijk ontwikkeld tot een training met een heldere aanpak die zeer goed aansluit bij de doelstellingen van het onderwijs en de belevingswereld van het kind. Daarnaast blijkt dat de Kanjertraining algemene opvoedingsnormen ondersteunt. De uitgangspunten van de Kanjertraining worden gewaardeerd door ouders.
Dramataal
Dramataal richt zich op meer begrip, verbinding en plezier tussen leerlingen en leerling/leerkracht. In de Dramataallessen, die gegeven worden in groep 7/8, staan veiligheid, autonomie en openheid centraal, zodat leerlingen elkaar en hun leerkracht echt zullen gaan zien. Mensen die zich veilig, gezien en blij voelen, zullen meer uit zichzelf kunnen en willen halen. Hierdoor worden er betere resultaten behaald; naast cognitieve winst en een stijgend welbevinden zal er dus ook een stevige groei zijn op sociaal-emotioneel gebied. Ouders zijn onmisbaar voor deze groei. Zij krijgen door de ouderbijeenkomst meer verbinding met en begrip voor hun kind.
De Dramataallessen sluiten naadloos aan op de inhoud van de Kanjertraining. Daarnaast dragen beide methodieken actief bij aan de ontwikkeling en bewustwording van de karakterkenmerken zoals omschreven in het Learner Profile.