Maria Montessori

Maria Montessori (1870-1952) was een Italiaanse arts en pedagoog, bekend om haar baanbrekende onderwijsfilosofie die de nadruk legt op de ontwikkeling van het kind. Ze geloofde dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn en een aangeboren verlangen hebben om te leren. Dit leidde tot de ontwikkeling van de Montessori-methode, waarbij kinderen worden aangemoedigd om zelfstandig te werken en te leren in een omgeving die is afgestemd op hun behoeften en interesses.
In een Montessori-groep staat het kind centraal. Het onderwijs is gericht op de individuele ontwikkeling van elk kind, waarbij de leerkracht een begeleider is en kinderen de vrijheid krijgen om op hun eigen tempo te leren. Materialen zijn ontworpen om de zintuigen te stimuleren en abstracte vraagstukken inzichtelijk te maken, wat zorgt voor diepere en meer betekenisvolle leerervaringen.
De Montessorimethode benadrukt ook het belang van sociale vaardigheden, samenwerking en respect voor anderen. Kinderen leren in gemengde leeftijdsgroepen, wat hen de kans biedt om zowel te leren van oudere kinderen als jongere kinderen te helpen. Dit bevordert een gevoel van samen en verantwoordelijkheid.
Op Basisschool De Petteflet omarmen we de principes van Maria Montessori en passen we haar methode toe door een leeromgeving te creëren waar elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. We geloven in het potentieel van elk kind en streven ernaar om hen te ondersteunen in hun groei naar zelfstandige, zelfverzekerde en nieuwsgierige individuen.

maria montesorri 2024

Leren vanuit jezelf
Vanuit vertrouwen, warm contact, rust en inspiratie, sluiten onze leerkrachten aan bij de interesses en behoeftes van kinderen. Met uitdagende Montessori materialen die verleiden tot spel, inzicht, leren en groei, blijft ons onderwijs boeien. Bij ons zie je kinderen die vol verwondering en betrokken aan het werk zijn.

Zelfstandige leerlingen die respectvol in de samenleving staan
Omdat kinderen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces, ervaren zij hun eigen ontwikkeling. Daarom staan zij trots en zelfverzekerd in het leven. Doordat wij zorg voor de ander belangrijk vinden, leren wij met oud en jong samen. Wij zien en kennen elkaar, hebben respect en waardering voor de ander. Kinderen bij De Petteflet zijn zelfredzaam, lossen problemen op, zijn kritische denkers en werken graag samen. Zo staan wij in de samenleving.

Kwalitatief goed onderwijs
Wij zijn tevreden en trots op de inzet, ontwikkeling en resultaten van onze leerlingen. Hierdoor hebben wij respect voor het gedachtegoed van Maria Montessori dat 150 jaar oud is en nog steeds werkt.