Onze visie

Op basisschool De Zuidwester werken we dagelijks vanuit onze vier pijlers. Hieronder leggen we ze uit en hoe we dit vormgeven in de school voor onze leerlingen. Meer informatie is te vinden in onze schoolgids.
J

Peda­gogisch Sensitief

Veiligheid, rust en vertrouwen zijn de basis om je goed te ontwikkelen. Alle teamleden zijn geschoold in pedagogisch sensitief handelen. Leerlingen krijgen een rijk aanbod op sociaal-emotioneel leren, zodat ze vertrouwen hebben in zichzelf en de ander. 

Hoe is dat zichtbaar op school?

Iedere ochtend starten we met een inloop, voor rust en structuur. Met KWINK leren we ze de vijf belangrijkste sociale competenties aan. Daarnaast is er een huiskamer op school voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Uitstekend taal- en reken­onderwijs

Goede taal- en rekenvaardigheden dragen bij aan succes op school en in de verdere toekomst. De juiste focus daarop zorgt voor gelijke kansen. We bieden een taal- en rekenaanbod dat uitdagend en passend is en spreken hoge verwachtingen uit naar onze leerlingen.

Hoe is dat zichtbaar op school?

Iedere ochtend werken we aan de basisvaardigheden rekenen en taal. Duidelijke instructies die aansluiten bij het niveau van de leerling. We hebben hoge verwachtingen van onze leerkrachten en leerlingen. 

Samenhang vanuit thema's

Vanuit betekenisvolle en gevarieerde thema’s bieden we ons onderwijs in samenhang aan. We willen dat leerlingen nieuwsgierig zijn naar de wereld om zich heen en dat ze deze steeds beter leren te begrijpen. We leren ze om kritisch na te denken en gebruik te maken van hun talenten.

Hoe is dat zichtbaar op school?

Vanaf januari 2025 gaan we starten met thematisch onderwijs in alle groepen. Ook gaan we ouders nog meer bij de school betrekken door deze thema's samen te openen en/of af te sluiten. 

Partnerschap

Voor een kansrijke ontwikkeling van ieder kind, betrekken we ouders en professionals actief bij onze school. Zorg en onderwijs organiseren we op school dichtbij het kind en ouders en vanuit korte lijntjes. Dat doen we doordat we werken met een Team op Maat waarin de leerkrachten samenwerken met een gedragscoach en een medewerker van de Toegang. 

Hoe is dat zichtbaar op school?

Ieder schooljaar starten we in de tweede schoolweek in alle groepen met een startgesprek. Dit is een gesprek met ouders-leerkracht-kind. Zo leren we elkaar beter kennen en bespreken we wat er nodig is voor uw kind. Dit schooljaar gaan we de rapporten anders vormgeven, zodat ze beter aansluiten bij onze visie. 

Peda­gogisch Sensitief

Veiligheid, rust en vertrouwen zijn de basis om je goed te ontwikkelen. Alle teamleden zijn geschoold in pedagogisch sensitief handelen. Leerlingen krijgen een rijk aanbod op sociaal-emotioneel leren, zodat ze vertrouwen hebben in zichzelf en de ander. 

Hoe is dat zichtbaar op school?

Iedere ochtend starten we met een inloop, voor rust en structuur. Met KWINK leren we ze de vijf belangrijkste sociale competenties aan. Daarnaast is er een huiskamer op school voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Samenhang vanuit thema's

Vanuit betekenisvolle en gevarieerde thema’s bieden we ons onderwijs in samenhang aan. We willen dat leerlingen nieuwsgierig zijn naar de wereld om zich heen en dat ze deze steeds beter leren te begrijpen. We leren ze om kritisch na te denken en gebruik te maken van hun talenten.

Hoe is dat zichtbaar op school?

Vanaf januari 2025 gaan we starten met thematisch onderwijs in alle groepen. Ook gaan we ouders nog meer bij de school betrekken door deze thema's samen te openen en/of af te sluiten. 

Uitstekend taal- en reken­onderwijs

Goede taal- en rekenvaardigheden dragen bij aan succes op school en in de verdere toekomst. De juiste focus daarop zorgt voor gelijke kansen. We bieden een taal- en rekenaanbod dat uitdagend en passend is en spreken hoge verwachtingen uit naar onze leerlingen.

Hoe is dat zichtbaar op school?

Iedere ochtend werken we aan de basisvaardigheden rekenen en taal. Duidelijke instructies die aansluiten bij het niveau van de leerling. We hebben hoge verwachtingen van onze leerkrachten en leerlingen. 

Partnerschap

Voor een kansrijke ontwikkeling van ieder kind, betrekken we ouders en professionals actief bij onze school. Zorg en onderwijs organiseren we op school dichtbij het kind en ouders en vanuit korte lijntjes. Dat doen we doordat we werken met een Team op Maat waarin de leerkrachten samenwerken met een gedragscoach en een medewerker van de Toegang. 

Hoe is dat zichtbaar op school?

Ieder schooljaar starten we in de tweede schoolweek in alle groepen met een startgesprek. Dit is een gesprek met ouders-leerkracht-kind. Zo leren we elkaar beter kennen en bespreken we wat er nodig is voor uw kind. Dit schooljaar gaan we de rapporten anders vormgeven, zodat ze beter aansluiten bij onze visie. 

Een rustige en veilige plek voor leerlingen

Huiskamer

De huiskamer op De Zuidwester  is een ruimte die is ingericht om tot rust te komen. Het is een fijne plek die rust uitstraalt en je het gevoel geeft dat je altijd welkom bent.  Binnen de huiskamer komen leerlingen met uiteenlopende behoeften. Hier wordt altijd zoveel mogelijk op afgestemd. Leerlingen kunnen even hun verhaal kwijt, er wordt gewerkt aan executieve functies, zelfvertrouwen en zelfbeeld bij leerlingen, samenspel en samenwerking. Maar ook aan een stukje ontprikkeling bij leerlingen die dit nodig hebben door te zorgen voor een rustmoment. 

We proberen de huiskamer zoveel mogelijk preventief in te zetten zodat kinderen een positieve ervaringen opdoen, zowel in de huiskamer als in de eigen groep. In de huiskamer werkt Lisanne als pedagogisch leraarondersteuner. 

L+V
Gym