Leerlingen zittend op een rij

Een mooie overstap binnen Xpect013 naar de school die bij mij past

Ze oriënteerde zich op een toekomstige basisschool voor haar zoon, maar raakte enthousiast over basisschool De Petteflet. Sandy Poortier voelde aan alles: hier wil ik zelf werken. Binnen Xpect013, toen al haar werkgever, bleek het mogelijk om haar wens in vervulling te laten gaan. “Ik ben heel dankbaar dat ik deze kans heb gekregen”, aldus de onderwijsassistente.
Helemaal in haar element

Ze kon binnen Xpect013 de overstap maken naar montessorischool De Petteflet. “En daardoor ga ik elke dag met veel plezier naar mijn werk. Ik ben hier helemaal in mijn element.” Het Montessorionderwijs zit Sandy als gegoten. “De kinderen werken veel zelfstandig en hebben in groep 2 al een eigen leerplan. Ze worden écht gezien: leerkrachten lopen rond, bekijken hun werkjes en stemmen de uitdaging af op het niveau van het kind.”

Er wordt veel één-op-één lesgegeven. “Maar soms ook klassikaal, bijvoorbeeld wanneer er een nieuwe letter wordt aangeleerd. Kinderen uit groep 1 hebben dan de vrije keuze om deel te nemen. Zo is het mogelijk om je in je eigen tempo te ontwikkelen, en dat vind ik mooi.”

Iedereen in zijn kracht laten werken

Xpect013 vindt het belangrijk dat iedereen op de juiste plek en naar eigen kwaliteiten werkt. Daarom worden mobiliteitsdagen georganiseerd. Tijdens die dagen kunnen medewerkers een kijkje nemen op andere scholen van Xpect013. Dat is voor hen een kans om zich te oriënteren en een school te vinden die (nog beter) past.

 

“De studiedagen van Xpect013 vind ik belangrijk, want je leert door cursussen en trainingen om te gaan met verschillende kinderen.”

Het individu staat ook in Sandy’s rol als onderwijsassistente centraal. Zo leidt ze een taalgroepje voor kinderen die moeite hebben met Nederlands. En naast het ondersteunen van alle kleuterklassen begeleidt ze ook individuele leerlingen. “De studiedagen van Xpect013 vind ik belangrijk, want je leert door cursussen en trainingen om te gaan met verschillende kinderen.”

 


 

Sandy Poortier 1

Eén van de trainingen die ze met collega’s bijwoonde, ging over autisme. Na de theorie volgden praktijkoefeningen, die een inkijkje geven in een autistisch brein. “Bij één van de oefeningen kregen we een verhaal te horen via een koptelefoon, moesten we op een bal staan én een klein spelletje spelen. Drie handelingen tegelijk. De inzichten neem ik mee in mijn dagelijks werk.”

 

"Vanuit Xpect013 wordt gestimuleerd dat je je blijft ontwikkelen."

Sandy hoopt nog jaren bij De Petteflet te blijven. “Maar mocht dat niet kunnen bij De Petteflet, dan kijkt Xpect013 altijd met me mee naar andere mogelijkheden. Dat vind ik heel goed.” Ze ziet toekomst binnen de organisatie. “Ik wil wellicht ooit een extra opleiding tot leerkrachtondersteuner volgen, zodat ik ook officieel voor de klas kan staan en kan lesgeven. Vanuit Xpect013 wordt dit gestimuleerd: ze willen dat je je blijft ontwikkelen.”

Sandy Poortier 2

Een kerstborrel, pubquiz en Xpectvolle ontmoetingen: Xpect013 organiseert van alles voor de eigen medewerkers, die ook leren van elkaar. Toch voelt Sandy zich bovenal een ‘Pettefletter’. “De school voelt voor mij gewoon als een tweede thuis. Ik ben blij dat ik hier mijn plek heb gevonden.”