hb

Van frietkraam tot moestuin: kindcentra door kinderogen

Wat gebeurt er als je kinderen vraagt hun ideale kindcentrum te ontwerpen?
Afgelopen maandag vond de finale plaats van het jaarlijkse leerarrangement hoogbegaafdheid binnen Xpect013. Een traditie die inmiddels stevig staat, georganiseerd door de Professionele Leergemeenschap Hoogbegaafdheid (PLG HB), waarin collega’s vanuit Xpect013 samenwerken aan passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen.

Dit jaar kregen kinderen uit groep 5 t/m 8 een uitdagende opdracht: ontwerp je eigen kindcentrum. Een opdracht waarbij ze moesten nadenken over veel meer dan muren en klaslokalen. Wat gebeurt er als jij mag bepalen hoe je leert? Hoe je dag eruitziet? Wie er werken en wat er belangrijk is?
Denken, doen, ontwerpen

Na de kerstvakantie gingen deelnemende leerlingen aan de slag. In fases gingen ze brainstormen, ideeën verzamelen, onderzoek doen, plannen maken en toewerken naar een eindpresentatie. Hierbij zetten ze verschillende talenten in: creatief denken, kritisch analyseren, samenwerken en ontwerpen. Vaardigheden die juist bij (hoog)begaafde leerlingen vaak tot hun recht komen, maar in de reguliere lesdag niet altijd voldoende ruimte krijgen.

Finaledag 

Maandag presenteerden alle deelnemende scholen hun kindcentrumplannen aan een driekoppige jury: Carin Zandbergen (voorzitter CvB Xpect013), Geert Keijzers (directeur huisvesting Xpect013) en Reinier Bos (bestuurder bij Plein013). 

De presentaties maakten indruk. Zo kwamen er plannen voorbij met moestuinen en volop groene speelplekken, plekken waar kinderen lekker buiten kunnen zijn. Eén groep tekende zelfs een zwembad in hun kindcentrum. Ook aan de innerlijke mens was gedacht: een frietkraam op het schoolplein.

HB
HB
Geen winnaars 

Anders dan eerdere jaren werd dit keer geen ‘beste’ plan gekozen. De PLG HB besloot dat iedere presentatie het waard is om serieus naar te kijken en om zich niet druk te maken om punten of titels. In plaats daarvan kregen de deelnemers inhoudelijke feedback van de jury: wat werkt goed? Welke elementen zijn bruikbaar? En wat zegt dit over hoe wij als professionals met kinderen ontwerpen aan toekomstgericht onderwijs?

Inclusie in alle vormen

Bij Xpect013 streven we naar inclusie: kinderen met én zonder extra ondersteuningsbehoeften ontwikkelen samen in hun eigen wijk. Dat geldt voor kinderen met taalachterstand, gedragsuitdagingen of fysieke beperkingen, en net zo goed voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid.

hb
hb
Samen

Deze kinderen denken anders en leren anders. Ook zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt, ondersteunt en erkent in hun unieke ontwikkelbehoefte. Vanuit het Expertiseteam Hoogbegaafdheid begeleiden we scholen, leerkrachten én pedagogisch medewerkers bij het signaleren en verrijken. Dat doen we samen, via de PLG, en in nauwe samenwerking met kinderopvang, onderwijs en ouders.

Trots

Wat we maandag zagen? Dat is wat er gebeurt als je ruimte maakt voor talent. Als je kinderen serieus neemt in hun denkkracht. Als je investeert in mensen die met visie en vakmanschap werken aan inclusief onderwijs. En daar zijn we enorm trots op. 

Lees meer over onze visie op hoogbegaafdheid via deze link